Актьорът Юрий Ангелов, който преди години се прочу със знаменитата си реплика в сцена с Тодор Колев - “Чичо, защо кашляш?” и който дълго време беше в усамотение в странджанското село Фазаново, играеше на сцената на бургаския театър, но без да влиза в епицентъра на публичността, отскоро е решил да проговори. “Коренът на злото е, че сме поклонници на Златния телец. Пребиваваме в състояние на ад, а не желаем да се вгледаме в себе си”, смята той.
Безкрайно благоразположен, актьорът отговори как и защо е участвал в скандалната лента “Баклава” на живеещия в Канада Алексо Петров, който през лятото на 2006 г. е снимал тук деца от дома “Александър Коджакафалията” в перверзни сцени с насилие и разюздан секс.
– Юри, каза, че си искал да осиновиш малкия Христо Херун, който участва в скандалния филм “Баклава”, защо?
– Аз настина исках да го осиновя, беше изненадваща и за мен моя реакция. Той дойде при мен първия път, спонтанно ме прегърна и каза - ти си моят татко, на което аз не можах да устоя. Но влязох в конфликт с всички мои роднини, бях страхотно възпиран, защото имам три момчета. Близките ми възроптаха, казаха, че това е лудост и аз се огънах пред здравия разум. Мисля, че направих грешка, че не осинових детето. Изневерих на сърцето си, на вътрешния си глас. Момченцето беше толкова симпатично, толкова откровено, може би никога през живота си няма да срещна такова човешко същество. Такъв буден ум! Чистосърдечен шмекер, голям шмекер. Той ходи и проси по улиците и сега, срещам го от време на време. Но вече не ми вика “моят татко”, защото претърпя разочароване от моята несмелост да го осиновя. Не биваше да слушам здравия разум. Пък и момчето изпадна в шок.
– В шок от какво?
– Шокирах го с тоя епизод във филма, който снимах с Асен Лозанов. Играхме двама млади полицаи. Беше труден епизод от актьорска гледна точка. Аз затова казах, че ще играя безвъзмездно, съзнателно не съм искал пари. Знаех, че режисьорът няма бюджет и съдействах, както бих съдействал на синовете си, които са в чужбина. Когато ме помолиха за други актьори, казах, че отговарям за себе си, ще играя без пари, ако ми хареса сценария. Беше литература, която ми хареса. Да, допадна ми сценарият “Баклава”.
– Какво представляваше в литературния си вид?
– Вече ми е избледняло, помня добре нашия епизод. Пак казвам, доста труден беше, нямаше кой друг да се справи. Играем двама полицаи, дежурни в патрулка. Асен Лозанов е за първа година. Аз го питам защо е станал полицай, той отговаря, че нямало какво да яде, от което се разбира, че е без опит. Дежурни сме и следим двама хулигани, които правят графити върху блок в “Лазур”. Получавам заповед по радоистанцията да хванем нарушителите, аз му давам заповед да излезем, скачам и хващам единия. По-големия, малкият се изпълзва. В това време съседка излива помията си върху младия полицай, той е в шок, пада, не знае какво се е случило и ме вика на помощ. Аз изпускам този, когото съм хванал, за да помогна на младия и ставайки, в сценария беше записано така – “той го целува по устата”. Бях много озадачен и след като знаех, че филмът е за деца, извиках режисьора и го попитах защо е този хомосексуален оттенък. Не че се страхувам да го изиграя, мога, но защо, защо трябва да показвам отвратителното. Дълго ми обясняваха, че имали такава визия, накрая стигнахме до консенсус, съгласих се при положение, че няма да е брутално, ще е двусмислено и ще звучи като взаимопомощ. Не директно, не хомосексуално! Казах на режисьроа как да върти камерата, за да изглежда завоалирано. По време на епизода отстрани гледаше моето момче, което мислех, че ще осиновя. Бях си довел моя публика, никой от възрастните не реагира, но чух малкото как извика – Въй, тия са педерасти! След това така се разочарова от мен, че беше като птичка с прекършени крила. Не можеше да снима следващия епизод, а преди това беше направил гениални снимки! Беше отчаян, отпуснат, обезкуражен. Той, който насаме ми е говорил за големи извращения, които е виждал в дома, от този невинен епизод беше разбит. Това ме смути извънредно много и продължавам да съм смутен. Защото не желая във филм за деца да се показват такива сцени. Казвам, че проблемът е много дълбок. Искам да попитам – след като толкова се коментира този филм, той е сниман документално, но е направен като игрален, може ли някой да ми отговори кой в България разрешава да вървят по цели нощи 3, 4 или 5 порноканала с такива свинщини и зверщини, такава извратеност, мъжки секс, брутален, садизъм, лезбийство, хомосексуалност!... Това върви официално разрешено от държавата по нощните канали, това гледат нашите деца, които не са в сиропиталищата. Аз съм правил проучвания в училище, питал съм ученици, те казаха – всички гледаме! На всичко отгоре родителите гледат тайно от децата, децата знаят, че те гледат! Едно уродство, разрешено от държавата! Има такива свирепи сцени, и животните не правят това. Защо в държавата държавността разрешава това уродство по нощните канали, а коментират този игрален филм? Проблемът е глобален и мисля, че опира в липсата на държавност. Ние сме тотално разрушени. Момчетата, които като моите синове живеят в чужбина и мечтаят за България, бяха шокирани от случките, които научаваха за тези деца, какво става с тях.
– Какво става?
– Можех да говоря насаме с момченцето. Бях любопитен как живее, знаех, че той проси, че му забраняват от дома, даже исках да тръгна по улиците с него да просим заедно. Защото си имам теория - не може да забраняваш нещо, което не знаеш какво е... Какво сме се забили и правим от мухата слон, държавните мъже разрешават далеч по-ужасни неща! Аз съм виждал на тази тема отвратителен френски филм, който взе награда в Кан. Цивилизацията е в топик, не сме мръднали в нравствено отношение от Христос. Ние сме диваци, които живеят на гърба на техниката. Толкова сме забили долу, ние го знаем, но не смеем да си го признаем. Наистина ми хареса изразът на режисьора “лицемери в костюми”. Ще цитирам библията – “Който се съешава с животни или със собствения си пол, кръвта му е нечиста, да се убива с камъни”. Това измества генетичния код, а сега има реклама на хомосексуализъм навсякъде. Държавата липсва, за да регулира това. Тези деца са беззащитни, всичко може да се случи с тях, ако сме гнили горе
Пълният текст:
http://www.factor-bs.com/newsSingle.php?article=2127