Трите чудотворни икони с образа на Св. Богородица от манастири в Киев /Украйна/ ще гостуват в Бургас на 9, 10 и 11 септември /сряда-петък/. Те ще бъдат посрещнати в 15.00 часа на 9 септември в Катедралния храм „Св. Св. Кирил и Методий”, където ще останат за поклонение до 15.00 часа на 11 спетември. По време на престоя им гражданите и гостите на града ще могат да отправят към тях своите молитви.
Това са иконите Ефеската /Корсунска/ „Св. Богородица”, Богородица „Услишителница” и Тихвинската „Св. Богородица”. Те ще бъдат придружавани от 8 монаси начело с игумена на манастира в Киев Архимандрид Дамян. Заедно с трите икони пристигат и светите мощи на Св. мироносица и равноапостолна Мария Магдалена, Св. великомъченица Христина и др. духовни закрилници пред Бога.
Преди да пристигнат чудотворните икони в Бургас те ще бъдат изложени в поморийския храм „Преображение Господне” и храма „Св. Успение Богородично” в Несебър. След престоя си в храм „Св. Св. Кирил и Методий” светите изображения ще посетят и Силистра.
Ефеската Богородица изобразява Умиление – прегръдката между Богородица и Исус. Тя е пренесена от Гърция през 1162 г., когато полската княгиня Ефросина измолва от гръцкия император и патриарха иконата на Богородица от Ефес и я поставя в построения от нея храм на Всемилостивото Спасение в Полша. През 1239 г. княз Александър Невски се оженил в гр. Торопец за дъщерята на полския княз Брячислав, която пренесла иконата от Полша в Торопецката църква.
Иконата на Тихвинската Богородица, според преданието е дело на евангелиста Лука. При превземането на Константинопол от турците иконата изчезва и се появява по-късно над водата до Тихвин, където бил издигнат манастир. На тази икона се приписва спасението на манастира от шведите през 1614 година.
Третата икона на Богородица „Услишителница” е наречена така защото чува молитвите на хората и е прерисувана от стенопис в Зографския манастир.
Снимка BurgasFoto.com
Икона на Богородица „Услишителница”
Тази икона на Богородица се намира в олтара на съборния храм в Зографския манастир, в ниша на източната стена.
Веднъж преподобния Косма, отшелник в Зофраф / около края на 13 и началото на 14 век/, когато останал сам в църквата, отправил молитва към иконата на Пресветата Богородица: „Пресвета Богородице! Помоли се на твоя син и Бога да ми посочат пътя за спасение!”
Едва произнесъл молитвата, чул гласа на Богородица: „Сине и Боже мой! Научи твоя раб как да се спаси!” И се чул отговор: „ Нека напусне манастира и се отдаде на безмълвие!”
Изпълнявайки Божията воля св. Косма, получил благослова на настоятеля, се оттеглил в една от близките пустини и изсекъл за себе си в скалата пещера, която се вижда от прозорците на манастира. Той останал в пещерата до смъртта си.
Тихвинска Света Богородица
На тази икона Богородица държи Младенеца на лявата си ръка, а дясната е пред гърдите. Младенецът благославя с дясната си ръка, а в лявата държи свитък. Нозете му са боси, дясното стъпало е подвито.
Според преданието, тя е дело на евангелиста Лука и е изпратена в Антиохия на Феофил, за когото е написано и това евангелие. След това е пренесена в Константинопол, поставена във Влахеренския храм, изграден за нея.
За 70 години до превземането на Константинопол от турците иконата изчезнала, а после се появила над водата в Ладожското езеро през 1383 година при управлението на Новгород от Дмитрий Донски. Иконата била видяна отначало от рибари, след това е видяна от много други хора на различни места. Накрая тя се появила над планината близо до Тихвин. На това място съградили храм, а през 16 век там възникнал мъжки манастир. На тази икона се приписва спасението на манастира от шведите през 1614 година.
Корсунска / Ефеска/ икона на Богородица
Тази икона се отличава по това, че Богородица е изобразена до раменете; понякога иконописците я изобразяват до талията. Вариантът на Корсунската /Ефеската/ Богородица е от типа Умиление. Богородица и Исус се прегръщат вазимно.
Дева Мария е склонила глава, притиснала към себе си Исус с две ръце. Той, свел лице, се е облегнал към лицето на своята майка; понякога той е изобразен докосващ с ласка брадичката й с едната ръка, а в другата държащ свитък.
Съществуват и обърнати копия на Корсунската Богородица – там Младенецът е изобразен на лявата й ръка.
Името „Корсунска” иконата е получила от легенда, според която великият княз Владимир я е пренесъл в Киев през 988 година от Херсонес. След това иконата се е озовала в Новгород, а от там – в Москва, в Успенския събор.
Има и друго предание, което обяснява названието Ефеска. Според него иконата е пренесена от Гърция около 1162 година, когато полската княгиня Ефросина построила в Полша храм на Всемилостивото Спасение. Измолвайки от гръцкия император и патриарха списък на знаменитите икони на Богородица от Ефес, тя я поставила в църквата.
По-късно, когато през 1239 година княз Александър Невски се оженил в гр. Торопц за дъщерята на полския княз Брячислав, княжната пренесла иконата от Полша и я поставила в Торопецката църква /Псковска област/.
Иконата на Богородица „Умиление” /Корсунска/ от 16 век се намира в музея Троица – Сергиева лавра. Няколко икони от 17 век се съхраняват в Третяковската галерия.